Wirtualny Grunwald 1410-2010Konsekwencje

GŁÓWNA POLITYCZNEKonsekwencje polityczne w XV wieku SPOŁECZNO-GOSPODARCZEKonsekwencje społeczne i gospodarcze KULTUROWEGrunwald w świadomości pokoleń Polaków, Litwinów i Niemców

Po bitwie

Wjazd Jagiełły do Lublina po zwycięstwie grunwaldzkim

Wjazd Jagiełły do Lublina po zwycięstwie grunwaldzkim
Polichromia z XV w. z kościoła Brygidek w Lublinie

Klęska wojsk Zakonu była porażająca i odbiła się szerokim echem w Europie. Poległo ok. 8000 „panów pruskich”, czyli połowa ogólnego stanu. Z ogólnej liczby braci-rycerzy szacowanej na 250 poległo 203. Polacy mieli straty niewielkie, za to uważa się, że Witold stracił połowę swego kontyngentu.

Król Jagiełło już z pola bitwy wysłał pierwsze listy o swoim zwycięstwie. Odebrał też wiele wyrazów uznania m.in. od Jana Husa. Król polski wysłał na europejskie dwory królewskie w całej Europie specjalnych posłów z wiadomościami o triumfie, a także przekonując świat chrześcijański o swych moralnych racjach i prawowierności. Klęska Krzyżaków wszędzie była dużym zaskoczeniem, także w Krakowie.

Państwo Krzyżackie u progu roku 1410 było w optymalnym momencie swojej potęgi, zarówno terytorialnej, jak i politycznej. Klęska pod Grunwaldem zapoczątkowała proces jego stopniowego upadku. Patrząc na bitwę jako na starcie centrum i peryferii Zachodu można powiedzieć, że ludy środkowej i wschodniej Europy rozgromiły przedstawicieli bogatszych do niedawna krajów, zmieniając tym samym nie tylko układ stosunków politycznych, ale i udowadniając skuteczność polsko-litewskich struktur unijnych.

Militarna klęska Zakonu pociągnęła za sobą niepowodzenia polityczne: Zakon stracił sojuszników wśród książąt śląskich, pomorskich, a także na Węgrzech i w Czechach. Zygmunt Luksemburski, wierny sojusznik Krzyżaków, wówczas król rzymski i król Węgier (później także król Czech i cesarz rzymski) w 1412 roku traktatem przymierza z Lubowli zrezygnował z popierania Zakonu. Poza tym postępująca chrystianizacja Żmudzi z założeniem biskupstwa w Miednikach, poddawała w wątpliwość ideologiczną rację bytu Zakonu na tych terenach, którą miało być nawracanie ludów bałtyckich. Także unia w Horodle z 1413 roku potwierdzająca sojusz polsko-litewski była polityczną klęską Krzyżaków. Wtedy też Polska i Litwa oficjalnie zażądała od Zakonu ostatecznej rezygnacji ze Żmudzi oraz zwrotu Pomorza Gdańskiego, ziemi chełmińskiej i michałowskiej.


Źródła: [4], [10], [12], [22].

Źródła informacji | Mapa serwisu | O stronie